Marketing29 kwietnia 2020

Jak wykorzystać analizę konkurencji?

Jak analizować marketingowe działania konkurencji? Czy można dzięki analizie konkurencji zwiększyć efektywność swoich działań?

Przemyślana analiza marketingu konkurencji może podsunąć Ci konkretne pomysły na zwiększenie efektywności Twoich działań. Jak krok po kroku zrobić to poprawnie? Wyjaśnię w tym artykule krok po kroku. Jeżeli wolisz wersję video, możesz obejrzeć nagranie LIVE!, na którym opowiadałem właśnie o analizie marketingu konkurencji.

 

A zatem, jak wykorzystać marketingową analizę konkurencji?

 

Analiza konkurencji jako inspiracja

Analiza marketingu konkurencji może być inspiracją do lepszych działań. Jakie cztery konkretne sposoby inspiracji polecam?

💡 Biblioteka Reklam na Facebooku

Wystarczy, że wejdziesz pod link: https://www.facebook.com/ads/library i wpiszesz wybrany fanpage konkurencji w pasek wyszukiwarki. Wyświetlą się wszystkie reklamy, które konkurencja obecnie wyświetla.

To doskonały sposób na sprawdzenie aktywności konkurencji, ale również na inspirację do Twoich przyszłych kampanii.

    Pobierz bezpłatnego E-booka

    Poznaj 3 kroki Marketingowej Strategii Pozyskiwania Klientów, dzięki którym zwiększysz przychody Twojej firmy. Dołącz do ponad 500 czytelników, którzy pozyskują już nowych klientów.

    💡 Sprawdzanie grupy odbiorców reklam konkurencji na Facebooku

    Jak sprawdzić dlaczego wyświetlają się Tobie reklamy na Facebooku? Wystarczy przy poście reklamowym kliknąć w opcję w prawym górnym rogu posta i wybrać ,,dlaczego widzę tę reklamę?”. Wyświetlą się Tobie wszystkie opcje, które wybrał reklamujący. W ten sposób możesz odkryć grupy odbiorców, które Twoja konkurencja wybiera w trakcie ustawiania reklam na Facebooku.

     

    💡 Lejki sprzedażowe konkurencji

    Bądź czujnym obserwatorem i uczestnikiem kampanii reklamowych konkurencji. Być może zauważysz szansę, która dotąd była Tobie nieznana? Ja bardzo często uczestniczę w webinarach konkurencji, zapisuję się do newsletterów czy śledzę ich social media.

    To darmowy sposób na pozyskanie nowych pomysłów na własny skuteczny marketing.

     

    💡 Benchmark

    Jeżeli wiesz jakie cele biznesowe chcesz zrealizować w ciągu 1-5 lat możesz odszukać firmę konkurencyjną, której udało się już te cele zrealizować. Benchmark to punkt odniesienie, konkretny obiekt obserwacji. Obserwując działania branżowych autorytetów możesz zainspirować się do pewnych taktyk marketingowych.

    Oczywiście nie należy kopiować całego schematu marketingowego konkurenci – to wielki grzech. Warto jednak zerkać na kogoś, kto jest krok przed Tobą.

     

    Analiza konkurencji dająca przewagę

    Druga sposób wykorzystania analizy konkurencji to uzyskanie przewagi nad pozostałymi graczami na rynku. Wykorzystaj dwa konkretne sposoby.

    ✅ W których kanałach marketingowych brakuje mojej konkurencji?

    Konkurent jest nieobecny na Facebooku lub Instagramie? Jeśli Twoi klienci są tam obecni to możesz to wykorzystać i zdobyć w tych kanałach przewagę. Być może Twoja konkurencja inwestuje w SEO? Wykorzystaj płatne reklamy Gooogle Ads, aby wyprzedzić wszystkich w wyszukiwarce.

    Zastanów się, których szans marketingowych nie wykorzystuje Twoja konkurencja i właśnie tam zainwestuj swoje środki. Oczywiście ostrożnie – może się okazać, że jest powód dla którego konkurencja nie inwestuje budżetu w tych narzędziach. Postaraj się jednak chociaż przeanalizować możliwe rozwiązania. Może znajdziesz pole do zdobycia marketingowej przewagi.

     

    ✅ Znajdź swoje USP (unikalna cecha produktu)

    ,,Wyróżnij się, albo zgiń.” Jeden z najważniejszych cytatów w marketingu – musisz wyróżnić swoje produkty lub usługi. Jak to zrobić? Postaraj się znaleźć taką cechę Twojej oferty, której nie posiada konkurencja. I właśnie to będzie Twoje USP. Pamiętaj, żeby przewagi konkurencyjne eksponować w swoim marketingu na pierwszym miejscu – to powinny być Twoje flagowe komunikaty.

    Przewagi konkurencyjne potwierdzaj pozytywnymi opiniami klientów. Mogą być w formie tekstowej, video lub historii sukcesu. Musisz pokazać, że to co mówisz jest prawdą – a opinie zadowolonych klientów to najlepszy sposób na zdobycie zaufania przed zakupem.

     

    Jak jeszcze wykorzystujesz analizę marketingu konkurencji? Daj znać w komentarzu – może ktoś skorzysta również z Twoich praktyk 🙂

     

     

     

    Komentarze
    Komentarze

    Proponowane artykuły

    17 grudnia 2020

    Nauka marketingu w 3 krokach

    Nauka marketingu to dla Ciebie czarna magia? Może dopiero zaczynasz przygodę z marketingiem? A może poszukujesz lepszych sposobów na pozyskiwanie nowych klientów? W dzisiejszym...
    14 grudnia 2020

    Prawo w marketingu

    Czy przy prowadzeniu działań marketingowych warto zerkać na przepisy prawa? Jeśli tak, to na jakie? Na co szczególnie uważać, a które problemy są wyolbrzymione?...
    3 grudnia 2020

    Jak zbudować skuteczny lejek sprzedaży?

    Jak zbudować skuteczny lejek sprzedaży? Czy warto zainteresować się tą taktyką? Jak wybrać narzędzia marketingowe?