Marketing15 marca 2020

Jak wykorzystać "biznesową kwarantannę" Twojej firmy?

Panująca pandemia koronawirusa to ciężki okres dla wielu firm. Możesz jednak wykorzystać czas ,,biznesowej kwarantanny’’. Spójrz na to z takiej strony: w trakcie codziennej pracy dokuczał Ci brak czasu oraz nadmiar obowiązków. Teraz być może masz chwilę czasu, żeby przemyśleć kluczowe dla Twojej firmy aspekty. Przecież zależy Ci, żeby powrócić na rynek w wielkim stylu?

Mam dla Ciebie 7 bardzo istotnych działań związanych z marketingiem. To jak, działamy?

 

1. Pomyśl o strategii marketingowej

Wciąż nie posiadasz strategii marketingowej Twojej firmy? Ten krok, zwiększy Twoje przychody. Tak wiem, pewnie myślisz że to tylko takie gadanie (a w zasadzie pisanie). Spróbuje Ci odpowiedzieć na dwa pytania, które najczęściej słyszę na swoich szkoleniach i spotkaniach z przedsiębiorcami. Może temat strategii marketingowej stanie się Tobie bliższy..?

Dlaczego strategia marketingowa jest taka ważna?

👍 pozwala Ci skupić się na możliwościach i największych szansach Twojej firmy,
👍 definiuje narzędzia marketingowe i pozwala Ci znaleźć konkretne ścieżki pozyskiwania klientów,
👍 jasno określa Twoje przewagi konkurencyjne i wyróżniki na rynku,
👍 daje Ci spójny przekaz marketingowy, który realnie zwiększa przychody firmy.

Jak zbudować strategię i na czym to właściwie polega?

Zacznij od zdefiniowania celów biznesowych i marketingowych – o tym więcej piszę w punkcie 2. Następnie dokładnie przeanalizuj grupę docelową. Dlaczego warto pochylić się nad tematem grupy docelowej? Opowiadam o tym tutaj:


Działanie #1

O tym jak lepiej poznać swoich klientów (oraz jak to wykorzystać w biznesie) opowiem w darmowym kursie na Facebooku. Mój kalendarz jest teraz bogaty w wolny czas, dlatego z chęcią podzielę się z Tobą wiedzą na ten temat. Możesz dołączyć już teraz: zapisz się do grupy.


Kolejne etapy strategii to:
♟ analiza własnych produktów i usług oraz określenie USP (unikalnych cech oferty),
♟ analiza marketingu konkurencji,
♟ branding (misja firmy, przewagi konkurencyjne, pozycjonowanie marki, identyfikacja wizualna),
♟ analiza punktów styku z klientem,
♟ określenie RTB-sów (społecznych dowodów słuszności),
♟ konstrukcja lejków sprzedażowych,
♟ wybór narzędzi marketingowych,
♟ ustalenie harmonogramu wdrożenia. 

Wiem, że większość tych tematów wygląda na początek przerażająco. Systematycznie będę rozwijał poszczególne kroki na swoim blogu w kolejnych artykułach. Jednak już dziś zachęcam Cię do dołączenia do kursu ,,Poznaj Twoich klientów’’. Praktyczne ćwiczenia na moich szkoleniach zmieniły marketing (i przychody) wielu moich kursantów. Teraz możesz te ćwiczenia wykonać w wolnym czasie i zupełnie za darmo 🙂  

 

2. Zdefiniuj cele 

Cele biznesowe oraz marketingowe powinny być marzeniem Twoim i Twoich pracowników. A jak zapewne wiesz, marzenia się nie spełniają. Marzenia się spełnia. Zdefiniowanie celów to pierwszy bardzo ważny krok (podobnie jak w strategii) w kierunku realizacji biznesowych marzeń.

Przy wyznaczaniu celów pamiętaj o kilku prostych zasadach:

🎯 cel koniecznie musi być mierzalny (np. 10.000 zł przychodu, 5000 subskrybentów, 3000 leadów),
🎯 określ cel w czasie (np. w maju 2020, do 30 czerwca),
🎯 cel musi być ambitny, czyli wykraczać poza Twoje obecne możliwości. Ludzki mózg ma wielkie możliwości rozwoju, jeśli tylko odczuwa presję,
🎯 duże cele rozpisz na mniejsze kroki (np. 1.000.000 zł rocznego przychodu to 83 333 zł miesięcznie, więc trochę ponad 20 000 zł tygodniowo, więc poniżej 3 000 zł dziennie – brzmi lepiej?),
🎯 listę celów zapisz w widocznym miejscu i regularnie kontroluj stopień realizacji.

W wyznaczaniu celów nie ma tak naprawdę większej filozofii. Problem polega na przemyśleniu tego tematu, spisaniu w widocznym miejscu oraz regularnym monitorowaniu postępów. Teraz jest dobry czas na wprowadzenie tych zmian.

 

3. Wprowadź analitykę

Analityka to pochodna wyznaczania celów. Jedno bez drugiego nie ma większego sensu. Dzięki analizie wyników odpowiesz na kilka ważnych pytań.

📈 Jak wysoki zwrot przynoszą Ci poszczególne formy marketingu?
📈 Które narzędzia marketingowe przynoszą najwyższy zwrot z inwestycji?
📈 Skąd pozyskujesz najwięcej klientów?

Bardzo często otrzymuje pytanie: jak mierzyć marketing? Czy jest to do sprawdzenia? Dzisiejsze rozwiązania techniczne pozwalają mierzyć wszystkie formy marketingu: reklamę na Facebooku, w wyszukiwarce Google, na miejskim billboardzie czy nawet na ulotce. Jeżeli nie potrafisz w tym momencie odpowiedzieć na powyższe 3 pytania to wykorzystaj pauzę w Twoim biznesie na wprowadzenie analityki. 

O tym jak mierzyć marketing opowiem w jednym z kwietniowych wpisów blogowych. Jeśli chcesz być na bieżąco to zapraszam Cię do dołączenia do newslettera tutaj.

 

4. Stwórz nowe lejki sprzedażowe

Jak zwiększyć sprzedaż po powrocie do ,,normalności’’? Już dziś przemyśl nowe sposoby dotarcia do potencjalnych klientów. Jako przedsiębiorca dobrze wiesz, jak istotny jest regularny dopływ nowych klientów do firmy. 


Działanie #2

W tym miejscu odsyłam Cię do mojego e-booka ,,7 skutecznych sposobów pozyskiwania nowych klientów’’. Nie ma sensu przepisywać tutaj ponad 20 stron 🙂 Możesz go pobrać zupełnie za darmo tutaj.


Oczywiście nie zapominaj o Twoich obecnych klientach (patrz niżej)👇

 

5. Pomyśl o Twoich obecnych klientach

Pozyskanie nowego klienta to klucz do rozwoju. Jednak nie możesz zapominać o obecnych lub byłych klientach Twojej firmy. Utrzymanie obecnego lub nakłonienie byłego odbiorcy do ponownego zakupu jest dużo tańsze od pozyskiwania nowego klienta. Jak zatem zwiększyć zadowolenie klientów? Wykonaj proste ćwiczenie.


Działanie #3

Wypisz wszystkie cechy produktu lub usługi, które dotychczas były obecne w Twojej ofercie. Następnie dopisz 3 kolejne cechy, które będą zwiększały zadowolenie klienta. Optymalnie byłoby, gdyby tych cech nie posiadała w swojej ofercie konkurencja. Przykład?


Do oferty swoich szkoleń stacjonarnych dołączyłem ostatnio pakiet 3 konsultacji (miesiąc, dwa oraz trzy miesiące po szkoleniu). Dzięki temu sprawdzam postępy kursantów, utrzymuję z nimi stały kontakt, a także zwiększam efektywność szkolenia. Wyróżniam się też tym na tle konkurencji. Ty również możesz znaleźć taki wyróżnik, a nawet dwa lub trzy wyróżniki!

Pamiętaj, że polecenia to najskuteczniejszy marketing 💪 Warto więc skupić się na zadowoleniu swoich klientów.

 

6. Przekazuj wiedzę przez Internet

W Twojej branży pozycja eksperta ma znaczenie? To idealny moment na rozpoczęcie przygody z content marketingiem! Zacznij tworzyć artykuły blogowe, nagrywać edukacyjne video lub przeprowadzać webinary. Ludzie podczas kwarantanny spędzają więcej czasu na mediach społecznościowych. Dotąd brakowało Tobie odwagi do nagrania pierwszego live’a na Facebooku lub Webinaru? Wykorzystaj ten czas i zacznij tworzyć wartościowe materiały. 


Działanie #4

Na początek zastanów się jakie tematy możesz poruszyć. Mi pomaga uzupełnienie kilku zdań:
👉 mój klient obawia się, że nie wystarczająco dużo na temat…
👉 mój klient w najbliższym czasie chce osiągnąć…
👉 typowe błędy, jakie popełnia mój klient to …
👉 mój klient ma problem z …


W poszukiwaniu tematów zajrzyj również do narzędzia https://answerthepublic.com/. Znajdziesz tam najczęściej zadawane w wyszukiwarce pytania. Kiedy już określisz temat publikacji możesz przystąpić do działania i wyboru formy publikacji. Zachęcam Cię do nagrywania krótkich video – sam niedawno zacząłem przygodę z YouTubem. Pamiętaj, że nikt nie rodzi się youtuberem. Mistrzem się staje 🙂

 

7. Zbieraj siły na powrót

Najważniejsze – odpocznij i szukaj motywacji na powrót do pracy. Być może warto spędzić więcej czasu z rodziną, odrobić zaległości książkowe lub przejść wreszcie ulubioną grę na konsoli. Restart systemu bardzo często działa cuda. 

Wykorzystaj ,,biznesową kwarantannę’’ na uzupełnienie wiedzy. Ja zapraszam Cię do darmowego kursu na Facebooku ,,Poznaj Twoich Klientów’’. Widzę, jak po moich szkoleniach ta wiedza wpływa pozytywnie na przychody moich klientów. Dlatego chcę się nią podzielić. Praktyczne ćwiczenia mogą wiele zmienić w Twoim spojrzeniu na marketing. Zapraszam Cię do grupy (link).

Może ten słabszy okres paradoksalnie będzie dźwignią do Twojego sukcesu? Daj znać w komentarzu które z powyższych punktów zamierzasz wprowadzić❓

Komentarze
Komentarze

Proponowane artykuły

17 czerwca 2020

Ile kosztuje reklama na Facebooku? | Autor: Kinga Bobrowska

Jak to jest z tym Facebookiem? Czy trzeba mieć duży budżet reklamowy, by osiągnąć spektakularny sukces? Cóż, to jedno z tych pytań, na które...
3 czerwca 2020

Jak napisałem pierwszego e-booka?

Najtrudniejszy pierwszy krok. Właśnie dlatego postanowiłem stworzyć artykuł, w którym krok po kroku wyjaśnię jak przebiegał proces tworzenia mojego e-booka ,,7 skutecznych sposobów pozyskania...
21 maja 2020

Jak zarabiać na blogowaniu?

Jak pewnie wiesz można zarabiać na życie przy pomocy bloga. Niestety, samo pisanie artykułów nie przyniesie Ci wysokich przychodów. Kluczowa będzie strategia działania i...