Facebook Ads21 lutego 2022

Jak ustalić wysokość budżetu reklamowego?

Jak ustalić wielkość budżetu reklamowego? To pytanie zadaje sobie każdy kto zaczyna przygodę z reklamą na Facebooku. W tym artykule pokażę w jaki sposób wyznaczać budżet reklamowy.

Ja wyznaczam budżet na 3 sposoby:

  1. W oparciu o maksymalny koszt marketingowy lub wskaźnik ROAS.
  2. W oparciu o docelowe wskaźniki KPI.
  3. W oparciu o dostępne zasoby pieniężne (tak po prostu).

Przejdźmy krok po kroku przez te trzy metody. Na samym końcu artykułu znajdziesz też najlepszą opcję, czyli kombinację tych trzech sposobów.

 

1. Maksymalny koszt marketingowy

Na początek wyznacz konkretną wartość przychodu, który chcesz wygenerować poprzez reklamę na Facebooku. Dla naszego przykładu przyjmijmy, że chcę wygenerować 100 000 zł miesięcznego przychodu.

Krok drugi to wyznaczenie maksymalnego kosztu sprzedaży. Przy założeniu VAT-u na poziomie 23% możesz skorzystać ze wzoru:

[średnia marża] * [przychód/1,23]

Dla naszego przykładu przyjmijmy średnią marżę na poziomie 50%. Mamy więc taki rachunek:

50% * (100 000/1,23) = 40 650 zł

Właśnie tyle maksymalnie możesz wydać na marketing w tym przykładzie. Wszystko co zapłacisz więcej, będzie dokładaniem do interesu. 

Przy sklepach internetowych temat wygląda prościej. Tutaj wyznaczamy docelowy ROAS (czyli zwrot z zainwestowanego budżetu), który chcemy osiągnąć. 

ROAS wyznaczamy po prostu na podstawie przeszłych danych naszej kampanii. Jeśli z każdego wydanego 1 000 zł przychód wynosił 10 000 zł, to ROAS wynosi 10. W ten sposób wiemy, że chcąc zarobić 15 000 zł, musimy zainwestować 1 500 zł w reklamę. 

 

2. Docelowe wskaźniki KPI

Drugim sposobem na wyznaczenie budżetu kampanii jest wyznaczenie docelowych KPI. Na początek zastanów się, co chcesz zrealizować poprzez kampanię na Facebooku.

Przeanalizujmy dwa przykłady:

  • Chcę wygenerować 1 000 wejść na stronę internetową. Jeżeli wiem, że średni koszt wejścia oscyluje w granicach 1,50 zł to mam już swój budżet marketingowy. Będzie to 1 500 zł,
  • Chcę wygenerować 30 sprzedanych produktów w kolejnym miesiącu. Jeżeli wiem, że średni koszt sprzedaży wynosi 57 zł to mam już swój budżet marketingowy. Będzie to 57 zł * 30 = 1 710 zł.

Jeżeli mamy dane historyczne, albo orientujemy się w średnich branżowych wynikach, to w ten sposób możemy wyznaczyć budżet każdej kampanii. Ja najczęściej korzystam właśnie z tego sposobu.

 

3. Dostępne zasoby pieniężne

W zdecydowanej większości przypadków budżet reklamowy jest wyznaczany na podstawie tego, ile wolnych środków możemy na ten cel przeznaczyć. Nie ma w tym nic złego, o ile umiemy przełożyć nasze siły na zamiary. Czyli oczekiwać osiągnięcia celów, które są adekwatne do budżetu, jakim dysponujemy.

 

Budżet reklamowy – krok po kroku.

Przy wyznaczaniu budżetu reklamowego warto przeprowadzić kombinacje tych trzech sposobów:
1️⃣ Sprawdzić ile dostępnych środków mam i będę miał na koncie.
2️⃣ Obliczyć, na jaki maksymalny udział budżetu mogę sobie pozwolić.
3️⃣ Sprawdzić, jakie cele osiągnę przy konkretnej wielkości budżetu reklamowego.

W ten sposób nasze działania zyskają dużo bardziej strategiczny charakter. Wymusimy na sobie:
👉 wyznaczanie celów,
👉 weryfikowanie zwrotu z inwestycji w marketing,
👉 mierzenie działań marketingowych,
👉 planowanie wydatków na marketing,
👉 przemyślanie strategii działania.

Pamiętaj: działaj strategicznie, nigdy chaotycznie. Również z czymś tak niepozornym, jak budżet reklamowy.

 

 

Komentarze
Komentarze

Proponowane artykuły

16 maja 2022

3-krotny wzrost przychodów w rok, dzięki strategii marketingowej

Case study - Strategia marketingowa dla marki Joanny Węglarz
5 maja 2022

Grupa docelowa – co musisz o niej wiedzieć?

Wiedza o grupie docelowej przekłada się na efektywność marketingu. Dlaczego zatem tak często informacje o grupie docelowej są traktowane jako przykry obowiązek?
20 kwietnia 2022

Jak zbudować zaufanie do marki?

Klient, który ma zaufanie do marki jest dużo bardziej skłonny do zakupu. Taki klient wykazuje też dużo większą lojalność wobec marki. W jaki sposób...