Marketing8 kwietnia 2020

Co z marketingiem w czasach ,,biznesowej kwarantanny''?

Czy w czasach biznesowej kwarantanny dobrym rozwiązaniem jest porzucenie marketingu? Cześć firm zaczyna od redukcji właśnie kosztów marketingu. Tymczasem firmy, które z poprzednich kryzysów wychodziły zwycięsko dokonują innych wyborów. Pamiętaj, że możesz zredukować koszty, ale zwiększyć efektywność marketingu!

Lepszy marketing nie jest równoznaczny z wyższym budżetem marketingowym. Nawet jeśli nie jesteś w stanie teraz niczego sprzedawać, możesz zrobić wiele, żeby ruszyć z wielką siłą po koronakryzysie!

Mam dla Ciebie rozwiązania, które kosztują wiele czasu i energii – ale są darmowe lub niskokosztowe.

Wersję video tego artykułu możesz obejrzeć tutaj:

 

1. Zbuduj strategię

Wciąż nie posiadasz strategii marketingowej Twojej firmy? Ten krok, zwiększy Twoje przychody. Tak wiem, pewnie myślisz że to tylko takie gadanie (a w zasadzie pisanie). Spróbuje Ci odpowiedzieć na dwa pytania, które najczęściej słyszę na swoich szkoleniach i spotkaniach z przedsiębiorcami. Może temat strategii marketingowej stanie się Tobie bliższy..?

Dlaczego strategia marketingowa jest taka ważna?

👍 pozwala Ci skupić się na możliwościach i największych szansach Twojej firmy,
👍 definiuje narzędzia marketingowe i pozwala Ci znaleźć konkretne ścieżki pozyskiwania klientów,
👍 jasno określa Twoje przewagi konkurencyjne i wyróżniki na rynku,
👍 daje Ci spójny przekaz marketingowy, który realnie zwiększa przychody firmy.

Jak zbudować strategię i na czym to właściwie polega?

Zacznij od zdefiniowania celów biznesowych i marketingowych – o tym więcej piszę w punkcie 2. Następnie dokładnie przeanalizuj grupę docelową. Dlaczego warto pochylić się nad tematem grupy docelowej? Opowiadam o tym tutaj:

 

Kolejne etapy strategii to:
♟ analiza własnych produktów i usług oraz określenie USP (unikalnych cech oferty),
♟ analiza marketingu konkurencji,
♟ branding (misja firmy, przewagi konkurencyjne, pozycjonowanie marki, identyfikacja wizualna),
♟ analiza punktów styku z klientem,
♟ określenie RTB-sów (społecznych dowodów słuszności),
♟ konstrukcja lejków sprzedażowych,
♟ wybór narzędzi marketingowych,
♟ ustalenie harmonogramu wdrożenia. 

Wiem, że większość tych tematów wygląda na początek przerażająco. Systematycznie będę rozwijał poszczególne kroki na swoim blogu w kolejnych artykułach. Jeśli chcesz być na bieżąco dołącz do newslettera.

 

2. Pomyśl o Content Marketingu

W Twojej branży pozycja eksperta ma znaczenie? To idealny moment na rozpoczęcie przygody z content marketingiem! Zacznij tworzyć artykuły blogowe, nagrywać edukacyjne video lub przeprowadzać webinary. Ludzie podczas kwarantanny spędzają więcej czasu na mediach społecznościowych. Dotąd brakowało Tobie odwagi do nagrania pierwszego live’a na Facebooku lub Webinaru? Wykorzystaj ten czas i zacznij tworzyć wartościowe materiały. 


Działanie #1

Na początek zastanów się jakie tematy możesz poruszyć. Mi pomaga uzupełnienie kilku zdań:
👉 mój klient obawia się, że nie wystarczająco dużo na temat…
👉 mój klient w najbliższym czasie chce osiągnąć…
👉 typowe błędy, jakie popełnia mój klient to …
👉 mój klient ma problem z …


W poszukiwaniu tematów zajrzyj również do narzędzia https://answerthepublic.com/. Znajdziesz tam najczęściej zadawane w wyszukiwarce pytania. Kiedy już określisz temat publikacji możesz przystąpić do działania i wyboru formy publikacji. Zachęcam Cię do nagrywania krótkich video – sam niedawno zacząłem przygodę z YouTubem. Pamiętaj, że nikt nie rodzi się youtuberem. Mistrzem się staje 🙂

 

3. Zacznij analizować skuteczność marketingu

Analityka to pochodna wyznaczania celów. Jedno bez drugiego nie ma większego sensu. Dzięki analizie wyników odpowiesz na kilka ważnych pytań.

📈 Jak wysoki zwrot przynoszą Ci poszczególne formy marketingu?
📈 Które narzędzia marketingowe przynoszą najwyższy zwrot z inwestycji?
📈 Skąd pozyskujesz najwięcej klientów?

Bardzo często otrzymuje pytanie: jak mierzyć marketing? Czy jest to do sprawdzenia? Dzisiejsze rozwiązania techniczne pozwalają mierzyć wszystkie formy marketingu: reklamę na Facebooku, w wyszukiwarce Google, na miejskim billboardzie czy nawet na ulotce. Jeżeli nie potrafisz w tym momencie odpowiedzieć na powyższe 3 pytania to wykorzystaj pauzę w Twoim biznesie na wprowadzenie analityki. 

O tym jak mierzyć marketing opowiem w jednym z kwietniowych wpisów blogowych. Jeśli chcesz być na bieżąco to zapraszam Cię do dołączenia do newslettera tutaj.

 

4. Optymalizuj lejek sprzedażowy

Jak zwiększyć sprzedaż po powrocie do ,,normalności’’? Już dziś przemyśl nowe sposoby dotarcia do potencjalnych klientów. Jako przedsiębiorca dobrze wiesz, jak istotny jest regularny dopływ nowych klientów do firmy. 


Działanie #2

W tym miejscu odsyłam Cię do mojego e-booka ,,7 skutecznych sposobów pozyskiwania nowych klientów’’. Nie ma sensu przepisywać tutaj ponad 20 stron 🙂 Możesz go pobrać zupełnie za darmo tutaj.


 

5. Dopracuj produkty i usługi

Pomyśl o Twoich produktach i usługach od strony klienta. Poszukaj pola do optymalizacji produktów – daj klientowi jeszcze większą wartość. Po prostu zachwyć go swoim produktami. Możesz zastanowić się nad priorytetami klienta:

🕵️‍♀️ co dla klienta jest najważniejsze w Twoim produkcie/usłudze?
🕵️‍♀️ jakie obawy dotyczące produktu/usługi ma klient?

Wypisz sobie również wszystkie cechy produktu, które oferuje Twoja konkurencja. Następnie postaraj się znaleźć 2-3 cechy, których nikt na rynku nie ma. W ten sposób możesz wyróżnić swój produkt lub usługę. Pamiętaj o ekspozycji przewag konkurencyjnych – to najważniejszy element komunikacji marketingowej. Dlatego ważne jest to, żeby te dodatkowe cechy były zgodne z potrzebami klientów. Omawiam to na przykładzie na nagraniu LIVE’a (nagranie u góry wpisu).

Pamiętaj, że działanie pozwoli Tobie ruszyć z wielką pompą po kryzysie. Nie prześpij tego czasu. Powodzenia! 🙂

 

Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco z nowymi artykułami, publikacjami video i LIVE! na Facebooku.
Otrzymasz również niespodziankę 🎁

Dołącz do newslettera

Komentarze
Komentarze

Proponowane artykuły

17 czerwca 2020

Ile kosztuje reklama na Facebooku? | Autor: Kinga Bobrowska

Jak to jest z tym Facebookiem? Czy trzeba mieć duży budżet reklamowy, by osiągnąć spektakularny sukces? Cóż, to jedno z tych pytań, na które...
3 czerwca 2020

Jak napisałem pierwszego e-booka?

Najtrudniejszy pierwszy krok. Właśnie dlatego postanowiłem stworzyć artykuł, w którym krok po kroku wyjaśnię jak przebiegał proces tworzenia mojego e-booka ,,7 skutecznych sposobów pozyskania...
21 maja 2020

Jak zarabiać na blogowaniu?

Jak pewnie wiesz można zarabiać na życie przy pomocy bloga. Niestety, samo pisanie artykułów nie przyniesie Ci wysokich przychodów. Kluczowa będzie strategia działania i...