Kampanie6 lutego 2020

Grupy odbiorców na Facebooku - optymalny rozmiar

Bardzo często na szkoleniach pytacie o optymalny rozmiar grupy odbiorców na Facebooku. Ten temat jest często poruszany ze względu na szerokie możliwości targetowania oraz istotną rolę w kosztach reklamy na Facebooku. Jak zatem określić optymalny rozmiar grupy odbiorców?

 

Czynniki wpływające na rozmiar grupy odbiorców

Wielkość grupy odbiorców zależy od kilku czynników. Musisz pamiętać, że nie ma jednego, jasno określonego rozmiaru. Przy wyborze rozmiaru grupy docelowej weź pod uwagę:

Etap lejka sprzedażowego (budowanie świadomości, wzbudzanie zainteresowanie, konwersja)
Przy wczesnych etapach lejka naturalnie skierujesz reklamy do większej grupy. Kiedy już wyłowisz zaangażowanych użytkowników uruchomisz remarketing do węższej grupy, używając danych z Piksela lub z aktywności na Facebooku.

Liczbę potencjalnych klientów
Firma, która działa w miejscowości do 20.000 mieszkańców będzie miała zdecydowanie mniejszą grupę docelową niż ogólnopolska korporacja. Podobnie w przypadku niszowych produktów lub usług skierowanych do konkretnej grupy osób – tutaj zastosowanie węższych grup odbiorców jest nieuniknione.

Cel kampanii
Cele wymagające dużego zaangażowania wymagają szerszych grup docelowych (lub zastosowania remarketingu). Dlatego kampanie o celu konwersja, uzupełnienie formularza lub polubienia strony muszą mieć pole do optymalizacji (warto zapewnić im szeroką grupę lub grupę silnie zainteresowanych użytkowników)

Budżet kampanii
Jeżeli dysponujesz dużym budżetem miesięcznym, np. powyżej 3.000 zł to możesz pozwolić sobie na szeroką grupę odbiorców. Naturalnie niższy budżet pozwoli Tobie na dotarcie do mniejszej grupy osób. Dlatego wtedy warto pomyśleć o zawężaniu poprzez zainteresowania, wykluczenia czy remarketing.

To najważniejsze kwestie przy wyborze rozmiaru grupy docelowej. Gdzie w takim razie kończy się wąski target, a zaczyna szeroki?

 

Szerokie grupy docelowe

Szerokie grupy docelowe to moim zdaniem takie, które przekraczają 150.000 odbiorców. Pamiętaj tylko, że jeśli prowadzisz kampanie ogólnopolskie, to taka grupa będzie dla Ciebie grupą wąską!

Zaletą szerokich grup są niższe koszty reklamy oraz większe pole do optymalizacji dla Facebooka. Obecnie bardzo często ustawiam kampanie na grupy, które liczą około 200.000 odbiorców (oczywiście dla większych firm). Jeżeli nie masz możliwości zawężenia grupy po lokalizacji lub zainteresowaniach, to takie wielkości nie powinny budzić Twoich obaw. Facebook doskonale poradzi sobie z taką grupą.

 

Wąskie grupy docelowe

Wąskie grupy docelowe nie przekraczają 100.000 odbiorców. Jeśli prowadzisz lokalny biznes, to może okazać się, że Twoja grupa liczy 10.000 odbiorców. Użyj wówczas celu zasięg, a bez problemu dotrzesz do wszystkich potencjalnych klientów! 

Wąskie grupy docelowe to rozwiązanie dla tych, którzy mogą wybrać określoną lokalizację, precyzyjne zainteresowanie, daną demograficzną lub zachowanie. Grup odbiorców nie warto ‘’sztucznie’’ zawężać. Rób to tylko wtedy, kiedy jesteś pewny że tak wygląda Twoja grupa docelowa.

 

,,Optymalna’’ grupa docelowa

Jak zatem znaleźć optymalną grupę odbiorców? Wykorzystując testy A/B!

Skieruj jedną reklamę do dwóch różnych grup odbiorców i obserwuj wyniki. Grupa, która osiągnie tańsze wyniki będzie ,,tą lepszą’’. Po zakończonym teście możesz porównywać kolejne grupy, itd. Testowaniu nie ma końca, ponieważ na Facebooku wszystko szybko się zmienia…

Porównuj zawsze grupy szerokie z innymi szerokimi, a grupy wąskie z innymi wąskimi. Porównanie grupy wąskiej z grupą szeroką nie przyniesie wymiernych rezultatów. 

Dzięki porównywaniu grup znajdziesz rozwiązanie dla Twojej firmy. Pamiętaj, że nie ma ‘’optymalnej’’ wielkości grupy dla wszystkich biznesów. Musisz znaleźć idealny rozmiar dla Twojej firmy wykorzystując testy. 

Jeżeli będziesz miał więcej pytań, napisz do mnie!

 

Komentarze
Komentarze

Proponowane artykuły

18 października 2021

Jak pomogliśmy w zwiększeniu przychodów o 102% rok do roku?

Case Study firmy Festfloor
11 października 2021

Jak wypracowaliśmy stabilny zwrot z inwestycji na poziomie 670%?

Case Study firmy AGD Warszawa
17 grudnia 2020

Nauka marketingu w 3 krokach

Nauka marketingu to dla Ciebie czarna magia? Może dopiero zaczynasz przygodę z marketingiem? A może poszukujesz lepszych sposobów na pozyskiwanie nowych klientów? W dzisiejszym...