Facebook Ads17 czerwca 2020

Ile kosztuje reklama na Facebooku? | Autor: Kinga Bobrowska

Jak to jest z tym Facebookiem? Czy trzeba mieć duży budżet reklamowy, by osiągnąć spektakularny sukces? Cóż, to jedno z tych pytań, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Co więcej – w przypadku Facebooka budżet to nie jedyny czynnik decydujący o powodzeniu reklamy. Jaką kwotę należy więc przeznaczyć na reklamy na Facebooku, by nie przepalić budżetu reklamowego?

 

Zacznij od wyceny

Gdy wyceniasz jakąś pracę u specjalisty – powiedzmy grafika, przeważnie podaje Ci on stałą cenę za wykonanie usługi bądź stawkę godzinową, na którą możesz się zgodzić lub nie. W przypadku Facebooka to tak nie działa.

Minimalna kwota, jaką możesz przeznaczyć na reklamę to 5 zł, ale – jak się pewnie domyślasz – w tej kwocie nie uzyskasz spektakularnych wyników. Dlaczego? 

Przyjmijmy, że Twoja grupa docelowa liczy 640.000 osób i zależy Ci, by każda z nich zobaczyła Twoją reklamę. Popatrz na szacunki Facebooka jeżeli chodzi o dotarcie do odbiorców w zależności od kwoty, którą zamierzasz wydać:

 

Za 5 zł dotrzesz do maksymalnie 4 tysięcy osób, co nie stanowi nawet 1 procenta Twojej grupy docelowej. Mimo, że 4 tysiące osób za 5 złotych może wydawać się sporą liczbą osób, pamiętaj, że widząc raz Twoją reklamę, najpewniej nawet jej nie zapamiętają.

A gdyby tak zwiększyć kwotę? Za 200 zł dotrzesz do grupy nawet 151.000 osób, co stanowi już ponad 23% wszystkich potencjalnych odbiorców Twojej reklamy. Brzmi lepiej, prawda?

 

Wielkość budżetu zależy tak naprawdę od celu Twojej reklamy. Czy chcesz dotrzeć do jak największej liczby osób, czy może zależy Ci na konwersji? A może jeszcze inny powód?

Zwróć uwagę, że reklama na Facebooku nie jest jednorazową usługą, więc “stała” cena raczej nie ma tu racji bytu.

 

Jak więc ustalać cenę reklamy na Facebooku?

Jeżeli dopiero zaczynasz – ustal jaki jest realny koszt konwersji Twojego produktu. Jeżeli chcesz sprzedać 100 produktów i zakładasz maksymalny koszt za konwersję 20 zł – zaplanuj 2000 zł budżetu. Jeżeli kwota konwersji będzie mniejsza – tym lepiej dla Ciebie 😉
Musisz jednak pamiętać, że jeżeli dopiero wchodzisz ze swoim produktem na rynek i nie jest on znany odbiorcom – początkowe nakłady na reklamę mogą być większe.

Jeżeli prowadzisz kampanie na Facebooku już jakiś czas i znasz już orientacyjny koszt konwersji swoich reklam, łatwiej będzie Ci ustalać cele (i budżety) na kolejne okresy. Przykładowo – gdy chcesz zyskać nowych 1000 fanów, a w Twoich dotychczasowych kampaniach koszt pozyskania jednego fana wyniósł 50 gr, musisz założyć budżet 500 zł by ten cel osiągnąć.

W przypadku konwersji, przy planowaniu reklamy musisz przeanalizować, co dotychczas działo się w Twoim sklepie i wziąć to za “punkt wyjścia”. Jeżeli jedna na 500 osób, które weszły na stronę, dokonuje zakupu, to chcąc uzyskać 1 konwersję z reklamy, musisz dotrzeć do minimum 500 osób. Oczywiście to duże uproszczenie ale tak to mniej więcej działa. 

 

Im większy budżet, tym większe „widoczne” efekty?

Niekoniecznie. Jeżeli nie masz dużych zasobów na działania reklamowe, nie znaczy to, że nie dasz sobie rady. W takim przypadku trzeba być po prostu sprytnym i „żonglować” celami reklamowymi, by osiągnąć zamierzony cel. Przykład? Zamiast ustawiać kampanie na konwersję, ustaw ją na ruch albo zasięgi. Jeżeli Twoja reklama będzie atrakcyjna, konwersje wpadną “przy okazji” 😉

 

Jakie są średnie stawki reklamy na Facebooku?

Tak naprawdę nie ma czegoś takiego. Wszystko zależy od branży, w jakiej działasz czy od grupy odbiorców, do której kierujesz swoje działania. Na koszt reklamy ma wpływ mnóstwo czynników:  copy reklamy, grafika a nawet… czas, w którym ją publikujesz. Jeżeli robisz kampanię w Święta, to choćbyś stanął na głowie – będzie drożej 😉

Jeżeli jednak potrzebujesz orientacyjnych kwot, które pozwolą Ci ustalić wysokość budżetu na reklamę, możesz przyjąć za punkt odniesienia poniższe widełki. Ponownie przypominam jednak – wszystko zależy od branży, charakteru reklamy, produktu czy usługi, którą reklamujesz.

  • reklama na cel Zasięg, czyli dotarcie do 1000 odbiorców, powinna Cię kosztować między 2,50-5 zł za dotarcie do 1000 odbiorców
  • przy celu Ruch (wejścia na stronę) – od 15 groszy do nawet 2,50 zł za wejście na stronę
  • reklama na cel Konwersje – od kilku do nawet kilkudziesięciu złotych za konwersję
  • Reklama na cel Aktywność – polubienia strony – od 15 groszy do 1,50 zł za polubienie strony
  • Reklama na cel Aktywność dotycząca posta – od kilku do kilkunastu groszy za aktywność

Powyższe stawki rozpisałam na podstawie moich doświadczeń dla kampanii realizowanych dla kampanii w Polsce. W innych krajach najprawdopodobniej te kwoty w ogóle nie będą miały racji bytu!

Zacznij działać!

To, co najbardziej lubię w reklamach na Facebooku, to ich nieprzewidywalność. Nie bój się eksperymentować – obserwuj, optymalizuj, testuj różne cele reklamowe i grupy odbiorców. Im więcej kampanii przeprowadzisz, tym łatwiej będzie Ci szacować budżety i przewidywać wyniki. Trzymam kciuki!

 

Autor:

Kinga Bobrowska

Autorka bloga SocialKuko.pl, specjalistka w zakresie działań związanych z marketingiem w Internecie. Szczególnie pasjonują ją marketing w social media, reklama i UX.

 

Komentarze
Komentarze

Proponowane artykuły

17 czerwca 2020

Ile kosztuje reklama na Facebooku? | Autor: Kinga Bobrowska

Jak to jest z tym Facebookiem? Czy trzeba mieć duży budżet reklamowy, by osiągnąć spektakularny sukces? Cóż, to jedno z tych pytań, na które...
3 czerwca 2020

Jak napisałem pierwszego e-booka?

Najtrudniejszy pierwszy krok. Właśnie dlatego postanowiłem stworzyć artykuł, w którym krok po kroku wyjaśnię jak przebiegał proces tworzenia mojego e-booka ,,7 skutecznych sposobów pozyskania...
21 maja 2020

Jak zarabiać na blogowaniu?

Jak pewnie wiesz można zarabiać na życie przy pomocy bloga. Niestety, samo pisanie artykułów nie przyniesie Ci wysokich przychodów. Kluczowa będzie strategia działania i...