Marketing21 maja 2020

Jak zarabiać na blogowaniu?

Jak pewnie wiesz można zarabiać na życie przy pomocy bloga. Niestety, samo pisanie artykułów nie przyniesie Ci wysokich przychodów. Kluczowa będzie strategia działania i stworzenie czegoś, za co czytelnicy będą chcieli zapłacić. 

W tym artykule wyjaśnię Ci proces, który przeszedłem nie tylko ze swoim blogiem, ale również z trzema moimi klientami. Jeżeli chcesz zarabiać na swoim blogu to możesz przejść przez każdy z tych kroków. Skoro już tworzysz treści to może warto na tym zarabiać? 

Działamy! 

 

1. Budowa bloga

Na początek musisz po prostu stworzyć bloga, który zaangażuje sporą grupę osób. Ilu czytelników będzie Ci potrzebne żeby zarabiać? O tym przeczytasz niżej.

 

Skąd brać pomysły na wpisy?

Najważniejsza przy blogowaniu jest systematyczność. Nie możesz pozwolić, aby Twoi czytelnicy zapomnieli o Tobie. Nowe artykuły wstawiaj co tydzień, lub co dwa tygodnie.

Musisz pamiętać też o tym, aby każdy wpis był wartościowy dla Twoich czytelników. Skąd zatem czerpać pomysły na wpisy? Przecież każdy Twój artykuł musi być wartościowy.

Najważniejsze to słuchać czytelników i dobierać tematy zgodnie z ich problemami lub marzeniami. Dokończ kilka prostych zdań:
👉 Mój czytelnik obawia się, że nie wie wystarczająco dużo na temat …
👉 Mój czytelnik najczęściej marzy o …
👉 Mój czytelnik w najbliższym czasie chce osiągnąć …
👉 Typowe błędy, jakie popełnia mój czytelnik to …
👉 Mój czytelnik ma problem z …

Oczywiście odpowiedzi muszą dotyczyć dziedziny, w której prowadzisz swojego bloga.

Mam jeszcze kilka narzędzi, które wykorzystuje do poszukiwań tematów:
– Wyszukiwarka Google,
– Fora i Quora,
https://answerthepublic.com/
– blogi konkurencji,
– zagraniczne portale branżowe,
– case study – moje historie sukcesu.

Kiedy już znajdziesz temat koniecznie zapisz go w planie komunikacji. Artykuły pisz z wyprzedzeniem, żeby uniknąć braku systematyczności – to główny grzech wielu blogerów.

 

Zadbaj o wygląd bloga

Kolejny krok to dbałość o angażujący wygląd Twojego bloga. Mam tutaj dla Ciebie kilka zasad, którymi sam się kieruję:

1. Jak długie mogą być wpisy?
Artykuły mogą być tak długie, jak długo jesteś w stanie przyciągnąć uwagę czytelników. Jeżeli jesteś w stanie regularnie pisywać angażujące wpisy powyżej 10 000 zzs to śmiało. Najważniejsza jest wartość dla czytelnika.

2. Twórz listy – dokładnie tak, jak ja tutaj. Jeżeli możesz coś rozpisać w podpunktach to zrób to. Ludzki mózg łatwiej przyswaja takie treści. 

3. Wstawiaj grafiki lub osadzaj video. Niektóre treści łatwiej wyjaśnić w formie zdjęcia. A może opowiesz o tym na video? Ja bardzo często wykorzystuje obie formy, co czyni moje artykuły bardziej atrakcyjnymi.

4. Skorzystaj z narzędzi: https://jasnopis.pl/# oraz https://www.ortograf.pl/ – tak dla pewności.

5. Stosuj Call to Action – to przyda się Tobie zwłaszcza w momencie, kiedy zaczniesz sprzedawać konkretne produkty lub tworzyć wydarzenia. Na początku niech będzie to wezwanie do pozostawienia komentarza lub udostępnienia Twojego artykułu.

6. Twórz krótkie akapity – max 5 zdań. Twój tekst będzie wówczas bardziej przejrzysty.

7. Stosuj śródtytuły – ułatwisz czytelnikowi nawigację we wpisie

8. Pisz ,,per Ty’’ – chyba, że Twoja branża Ci tego nie wybaczy 😉

9. Stosuj pogrubienia – wyróżnij tylko najważniejsze wyrazy lub zdania. Nigdy nie pogrubiaj całego ciągu tekstu. W ten sposób nie wyróżnisz niczego.

10. Używaj prostego i konkretnego słownictwa – pamiętaj o klątwie wiedzy. Najlepszym sposobem jest przesłanie tekstu komuś z Twojej grupy docelowej jeszcze przed publikacją. 

Pamiętaj o każdym z powyższych podpunktów podczas tworzenia artykułów. Kiedy już masz pomysły na wpisy i wiesz jak je tworzyć możemy przejść do poszukiwań nowych czytelników 🙂

 

Pozyskuj nowych czytelników

Jak pozyskać nowych czytelników? Wymienię Ci kilka sposobów, które ja wykorzystuję lub wykorzystywałem i wiem, że się sprawdzają. Niestety nie zdołam tutaj wyjaśnić wszystkiego krok po kroku, ale nie zostawię Cię z tym tematem – na końcu wpisu czeka na Ciebie zaproszenie.

A teraz lista narzędzi do promocji wpisów:
– Facebook (stories+fanpage+profil prywatny+grupy tematyczne)
– Reklama na Facebooku – wystarczy nawet za 50 zł
– Instagram (stories+tablica)
– LinkedIn (post na tablicy)
– Newsletter
– Mailing zewnętrzny
– Influencer marketing
– wpisy gościnne
– prelekcje
– artykuły zewnętrzne
– wydarzenia branżowe/networking
– polecenia czytelników – najlepszy sposób 😉

Kiedy już regularnie pozyskujesz nowych czytelników warto zadbać o regularne zaangażowanie tej grupy.

 

Buduj zaangażowania czytelników

Jak możesz zadbać o zaangażowanie czytelników? Tutaj również mam dla Ciebie listę kilku pomysłów:
👉 zachęcaj do komentowania i odpowiadaj na wszystkie komentarze,
👉 pomyśl o konkursie,
👉 angażuj w social media – o tym za chwilę,
👉 buduj bazę mailingową i wysyłaj wartościowy newsletter,
👉 zorganizuj spotkanie offline.

Najważniejsze to po prostu pamiętać, że każdy czytelnik to nie tylko cyferka w Google Analytics, ale przede wszystkim konkretny człowiek, który z jakiegoś powodu czyta Twojego bloga. Będzie to bardzo ważne, jeśli chcesz zarabiać na swoim blogu.

 

Analizuj i optymalizuj bloga

Na koniec tej części małe przypomnienie – wykorzystaj Google Analytics oraz Google Tag Manager do ciągłej poprawy Twojego bloga. Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat to zerknij na niespodziankę na końcu wpisu – tam dowiesz się dużo więcej o wykorzystaniu tych narzędzi do optymalizacji bloga – a tym samym do zarabiania coraz większych pieniędzy.

 

2. Monetyzacja

Teraz już wiesz jak blogować. Czas dowiedzieć się jak na tym blogowaniu zarabiać. Tutaj również nie pomijaj żadnego punktu. Jeśli ominiesz jakikolwiek z tych punktów to nie gwarantuję sukcesu – proces działa tylko przy kompleksowym wdrożeniu 😉

 

Buduj markę osobistą

Przede wszystkim Twoi czytelnicy muszą Cię poznać. Muszą wiedzieć jak wyglądasz, jaki masz ton głosu i jak wygląda mimika Twojej twarzy. To sprawi, że czytając Twojego bloga będą mogli wyobrazić sobie jak do nich piszesz. Działa cuda!

Pod kątem zarabiania ważne będzie jeszcze kilka kroków:
1. Przedstaw się – opowiedz jaki problem rozwiązujesz swoim blogowaniem, czym wyróżniasz się spośród innych blogerów oraz pokaż swoją historię. 

2. Publikuj artykuły, ale pamiętaj także o formie video. Musisz zacząć nagrywać video, oczywiście jeśli chcesz sporo zarabiać na swoim blogu. A jeśli dotarłeś do tego fragmentu to znaczy, że zależy Ci na lepszych wynikach. Tworzenie treści video wyniesie Twojego bloga na wyższy poziom. 

3. Zadbaj o popularność i spójność – wybierz sobie kolory przewodnie, określony styl ubierania się i wypowiadania. Znajdź coś, co wyróżni cię spośród konkurencji. Pokazuj dowody świadczące o tym, że znasz się na temacie o którym piszesz.

Mi przypadła do gustu definicja, która mówi że marka osobista to rzeczy, które mówią o Tobie ludzie, kiedy nie ma Cię w pobliżu. Musisz więc bardzo się postarać 🙂

 

Buduj listę mailingową

Wielu blogerów lekceważy siłę bazy mailingowej. Dzieje się tak z dwóch głównych powodów:
– nikt tych e-maili nie czyta,
– ciągłe wysyłanie e-maili to spamowanie.

Twój newsletter musi być wartościowy. Przekazuj wiedzę, której nie pokazujesz na blogu. Pomyśl o grywalizacji. Takie podejście do newslettera sprawi, że nie będzie on ani pomijany w skrzynce odbiorczej ani uznawany za spam. Ludzie po prostu będą chcieli go otrzymywać. I to jest klucz do skutecznego e-mail marketingu – spraw, żeby czytelnicy chcieli otrzymywać Twoje e-maile. 

Jeszcze jeden argument za tworzeniem bazy mailowej, który do mnie osobiście najmocniej trafił. Jeżeli Twój czytelnik pozostawi Tobie e-maila to masz konkretny kontakt do tej osoby. Nikt Ci go nie zabierze. Lista mailowa to Twój zasób, który z Tobą zostanie.

Chris Dukcer w książce ,,Youpreneur’’ określa social media jako obcy teren. Nie masz przecież dużego wpływu na to co stanie się z Facebookiem za 3 lata. Nie wiesz czy Twoje subskrypcje na YouTubie będą warte za kilka lat tyle samo co dziś. E-mail to coś, czego nikt Ci nie odbierze – nawet RODO 😉 

Pozostaje jeszcze jedna kwestia. Jak pozyskać e-maila od czytelnika? Z pomocą przychodzi tzw. lead magnet. Czyli coś, co przekona czytelnika do pozostawienia kontaktu. Może to być:
– newsletter sam w sobie – powiedz co planujesz przesyłać i po prostu zaproś czytelnika,
– bezpłatny e-book
– darmowe webinary
– krótka instrukcja działania lub ściągawka
– darmowy mini kurs
– lista, np. ,,15 narzędzi, które…’’

Zapamiętaj najważniejszą rzecz: Spraw żeby czytelnicy chcieli otrzymywać Twoje e-maile.

 

Zadbaj o Social Media

Baza mailingowa będzie najważniejsza przy długoterminowej strategii, ale pamiętaj również o social mediach. Mam tylko prośbę – wybierz konkretny kanał i dopieść go do granic możliwości. Ja skupiam się na LinkedIn, bo tam najlepiej przyjmują się treści które publikuje. 

Prowadzę także Facebooka oraz kanał na YouTubie, ale nie są to główne sposoby pozyskiwania klientów. Liczba lajków czy subów nie jest moim priorytetem. Chcę po prostu, żeby można było mnie znaleźć w tych kanałach. 

Często dostaję informację – znalazłem Pana na LinkedIn, widziałem że na YouTubie też pan publikuje. Dla moich klientów liczba subów czy lajków nie jest najważniejsza – już sama obecność pokazuje im, że działam i znam się na temacie.

Dlatego strategia obecności w social media to sprawa indywidualna. Jeżeli potrzebujesz pomocy w tym zakresie to zapraszam Cię do Szkoły Marketingu, który Sprzedaje.

Link do Szkoły: https://dawidczoska.pl/szkola-marketingu/

 

Stwórz Produkt

Ostatni krok to stworzeniu produktu lub usługi. To najważniejszy krok – musisz przecież coś sprzedawać żeby zarobić na blogu. Jakie produkty są tymi najczęściej spotykanymi? Więcej o każdym typie produktów oraz o tym jak je sprzedawać będę wspominał na wyżej wymienionym wydarzeniu.

 

▶️ E-book

Piszesz go raz, składasz graficznie i sprzedajesz tak długo jak temat jest aktualny. Zalety? Stosunkowo niski koszt wytworzenia, łatwo go sprzedawać i dystrybuować. Plusem jest również niski próg wejścia – cena e-booka jest dużo niższa niż kursu online. Dzięki temu łatwiej pozyskać klienta na taki produkt.

 

▶️ Kurs online

To już wyższy poziom – możesz nagrać swój własny kurs online. Masz nieco wyższe koszty do poniesienia (platforma kursu, nagrania, stworzenie landing page), ale możesz też dużo więcej zarobić. Ja swój pierwszy kurs – Akademię Pozyskiwania Klientów – stworzyłem kosztem 2500 zł, a pozyskałem na pierwszą edycję 15 uczestników. Więcej opowiem na ,,Jak zarabiam na blogu?’’

 

▶️ Książka

To jeszcze przede mną, ale pod kątem budowy marki osobistej warto ten krok postawić. Podejścia do tego tematu są dwa: wydaj książkę, kiedy będzie miał popularność lub wydaj książkę, żeby zdobyć popularność. Ja poczekam jeszcze rok-dwa 😉

 

▶️ Prelekcje

Twoim produktem mogą być także szkolenia lub płatne prelekcje. Jeżeli Twoja wiedza jest wartościowa to ludzie będą w stanie za nią zapłacić. Po prostu poszukaj okazji – kto zrzesza Twoich czytelników? Może organizuje szkolenia i szuka prelegenta? Działaj!

 

Świadcz usługi

Twoimi produktami mogą być również usługi. Wymaga to stałego zaangażowania, ale jeżeli lubisz robić to o czym piszesz, to chyba dobrze? Ja wykorzystuję trzy konkretne rodzaje usług:

 

▶️ Konsultacje
Godzinne spotkania 1 na 1 to mój ulubiony sposób pomocy moim klientom. Mogę w ten sposób pomóc wielu osobom w pozyskaniu nowych klientów. Dla mnie to godzina miłej rozmowy, a dla mojego klienta mnóstwo wartościowych informacji.  

 

▶️ Doradztwo

Jeżeli same konsultacje to za mało, mogę przeprowadzić audyt marketingowy lub stworzyć Marketingową Strategię Wzrostu. Przynosi mi to wyższe przychody, ale też daje dużo wyższa wartość klientowi. A wszystko zaczyna się od tego, że ktoś zobaczył mój wpis lub darmowy webinar…

 

▶️ Konkretne usługi od A do Z

Najwyższy level to budowa konkretnej kampanii marketingowej pod moim okiem. Mam obecnie 8 klientów, z którymi od dłuższego czasu na stałe współpracuję. To osoby, z którymi umawiam się na piwo i rozmawiam jak z dobrym znajomym. Nie tworzę korporacyjnych związków – wolę być dobrym kumplem biznesu.

 

Wierzę, że dla Twojej branży też możesz stworzyć konkretny model biznesowy. Więcej o zarabianiu poprzez skuteczny marketing mówię w darmowym programie:

Szkoła Marketingu, który Sprzedaje

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji, to możesz dołączyć pod tym linkiem:
👉 https://dawidczoska.pl/szkola-marketingu/

 

Działamy!

 

Komentarze
Komentarze

Proponowane artykuły

17 czerwca 2020

Ile kosztuje reklama na Facebooku? | Autor: Kinga Bobrowska

Jak to jest z tym Facebookiem? Czy trzeba mieć duży budżet reklamowy, by osiągnąć spektakularny sukces? Cóż, to jedno z tych pytań, na które...
3 czerwca 2020

Jak napisałem pierwszego e-booka?

Najtrudniejszy pierwszy krok. Właśnie dlatego postanowiłem stworzyć artykuł, w którym krok po kroku wyjaśnię jak przebiegał proces tworzenia mojego e-booka ,,7 skutecznych sposobów pozyskania...
21 maja 2020

Jak zarabiać na blogowaniu?

Jak pewnie wiesz można zarabiać na życie przy pomocy bloga. Niestety, samo pisanie artykułów nie przyniesie Ci wysokich przychodów. Kluczowa będzie strategia działania i...