Analityka15 kwietnia 2020

Jak mierzyć skuteczność marketingu?

Zastanawiasz się nad cięciem wydatków na marketing? Mam dla Ciebie alternatywę – zmniejszenie kosztów pozyskania jednego klienta. Analityka marketingowa umożliwi Ci optymalizację Twoich działań, co finalnie przełoży się na wzrost rentowności Twojego marketingu. Posiadasz ogromne możliwości mierzenia marketingu – zwłaszcza w internecie. 

W tym artykule wyjaśnię Ci jak możesz zwiększyć rentowność Twojej firmy dzięki analityce internetowej.

 

Po co mierzyć skuteczność marketingu?

Głównym celem analizy marketingu jest zwiększanie efektywności działań. Czyli mówiąc wprost: zwiększanie przychodów Twojej firmy. Na jakie pytania możesz odpowiedzieć dzięki analityce? Sprawdź, czy w tym momencie znasz odpowiedzi:

👉 Które narzędzia marketingowe przynoszą Ci najwyższy zwrot?
👉 Skąd pozyskujesz nowych klientów?
👉 Gdzie mogę dotrzeć do największej grupy potencjalnych klientów?
👉 Które reklamy przynoszą Ci zwrot z inwestycji?
👉 Które kampanie są najbardziej rentowne?
👉 Jaki masz zwrot z inwestycji (ROI)?

Wykorzystanie możliwości analityki internetowej pozwoli Ci precyzyjnie odpowiedzieć na każde z powyższych pytań. To teraz do rzeczy: jak zacząć to mierzyć?

 

Jak mierzyć skuteczność marketingu?

Proces wdrożenia analityki należy potraktować bardzo poważnie, zgodnie z zasadą ,,jak sobie pościelisz tak się wyśpisz’’. Każdy kolejny krok jest równie ważny. Pominięcie lub ogólne potraktowanie któregokolwiek etapu sprawi, że analityka nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. To bardzo ważne!

Jakie kluczowe kroki należy zatem wykonać?

 

1. Wyznacz najważniejsze wskaźniki

Pierwszy krok to wybór wskaźników, które są dla Twojego marketingu najważniejsze. Niestety, każdy biznes ma swój indywidualny zestaw KPI (kluczowych wskaźników sukcesu). Podam Ci kilka przykładów wskaźników, jednak sam musisz zdecydować, które z nich są dla Ciebie i Twojej firmy najważniejsze. Ja w analizie marketingowej najczęściej wykorzystuje kilka danych:

📈 przychód (najczęściej w przypadku e-commerce),
📈 liczba zapytań (leadów),
📈 ROAS/ROI,
📈 wskaźnik rotacji klientów,
📈 współczynnik konwersji,
📈 liczba osób w bazie mailingowej,
📈 open rate/click to rate – dla wysyłki mailingowej,
📈 liczba followersów/polubień/subskrybentów – do celów poglądowych, powiązanych ze świadomością marki,
📈 engagement rate – informuje o zaangażowaniu odbiorców w social media,
📈 współczynnik zaangażowania na blogu (głębokość scrollowania artykułu),
📈 retencja – w przypadku podcastu,
📈 CTR (click to rate) – do mierzenia efektywności reklam,
📈 procent obejrzenia video.

To tylko kilka przykładowych wskaźników. Możliwości są nieograniczone.

Odpowiedz sobie na kilka pytań, które pomogą odnaleźć wskaźniki idealne dla Twojego marketingu. Odpowiedzi koniecznie zapisz na kartce lub w dokumentach na komputerze. Będzie to kluczowe dla przyszłych etapów analityki:

✅ Które narzędzia marketingowe wykorzystujesz do pozyskiwania nowych klientów?
✅ Jakie zadania powinny spełniać te narzędzia (główne oraz pośrednie)?
✅ Jakimi konkretnymi liczbami możesz zdefiniować te zadania?
✅ Które wskaźniki najlepiej pokażą efektywność tych narzędzi marketingowych?


Przykład #1

Jednym z moich narzędzi marketingowych jest blog, na którym właśnie jesteś. Wypisałem sobie 4 zadania, które powinien spełniać:
– pozyskanie czytelników;
– zaangażowanie czytelników;
– zachęcenie do wykonania jednej akcji (np. dołączenia do newslettera);
– wywołanie efektu polecenia bloga innym osobom.

Powyższe cele mogę zdefiniować konkretnymi liczbami, tj.:
– pozyskanie czytelników – liczba użytkowników miesięcznie, liczba wejść organicznych;
– zaangażowanie czytelników – głębokość scrollowania tekstu (wskaźnik zaangażowania);
– wykonanie akcji – liczba konwersji oraz współczynnik konwersji (zapisu do newslettera);
– polecenia – liczba udostępnień, komentarzy, polubień. 


To najważniejsze wskaźniki pod kątem oceny skuteczności mojego bloga. Takie ćwiczenie możesz wykonać dla dowolnego źródła pozyskiwania klientów, czyli tym samym dla całego marketingu 🙂 

 

2. Określ cele i czas ich realizacji

Kolejny krok to wyznaczenie konkretnych celów dla każdego wskaźnika. Koniecznie określ też ramy czasowe, w których chcesz osiągnąć dane rezultaty. 


Przykład #2

Dla swoich wskaźników blogowych wyznaczyłem konkretne cele:
– liczba użytkowników miesięcznie – 2000 użytkowników miesięcznie (do czerwca 2020)
– liczba wejść organicznych – 500 użytkowników miesięcznie (do czerwca 2020)
– wskaźnik zaangażowania – 40% użytkowników przeczyta cały tekst (do czerwca 2020)
– współczynnik konwersji – 10% (do czerwca 2020)
– liczba udostępnień – 0,5% osób, które wyświetliły post (do czerwca 2020)
– liczba komentarzy – przynajmniej 3 (do czerwca 2020)


To dane liczbowe, które chciałbym osiągnąć. Wówczas będę dumny ze swoich blogowych osiągnięć 🙂

Teraz czas na Ciebie – wypisz swoje cele oraz daty ich realizacji. Dopisz je na kartce lub w dokumencie, z którego korzystałeś/łaś przed chwilą (tracisz tylko swój czas jeśli czytasz ten artykuł i tego nie robisz).

 

3. Określ częstotliwość analizy

Tutaj wybór jest nieco prostszy. Ja analizuję swój marketing raz w miesiącu. Na tej podstawie wyznaczam korekty na przyszły miesiąc. Możesz również analizować dane po zakończonym projekcie lub raz w tygodniu. Zostawiam Ci pełną dowolność 🙂

Dane liczbowe zapisuję w arkuszach Google, dzięki czemu w jednym miejscu mam dostęp do wszystkich wskaźników swojego biznesu. Mam jasny podgląd, w jaką stronę zmierza moja firma.

 

4. Znajdź narzędzia do mierzenia

Kiedy już wiesz co i kiedy chcesz mierzyć, pozostaje odpowiedź na pytanie: ,,jak to mierzyć?’’. Możliwości masz nieskończone – nie tylko w Internecie. Najważniejsze sposoby mierzenia marketingu to:
🔧 wykorzystanie Google Analytics oraz Google Tag Manager – koniecznie obydwu!
🔧 mapy cieplne – Yandex Metrica lub Hotjar,
🔧 URL Builder,
🔧 Facebook Analytics,
🔧 YouTube Studio,
🔧 statystyki Linkedin,
🔧 statystyki Instagram.

To tylko kilka przykładów. Wszystko zależy od wskaźników, które chcesz zmierzyć. Pokażę Ci to na przykładzie.


Przykład #3

Wskaźniki dotyczące mojego bloga mierzę przy pomocy trzech narzędzi:
– Google Analytics – mierzenie liczby użytkowników, liczby wejść organicznie, konwersji
– Google Tag Manager – mierzenie wskaźnika zaangażowania
– URL Builder – mierzenie źródeł pozyskania czytelników
– Statystyki Facebook/Linkedin/Instagram – mierzenie udostępnień, komentarzy, polubień


Prawidłowe ustawienie tych narzędzi wymaga specjalistycznej wiedzy. Jeżeli chcesz dopytać o szczegóły dotyczące tych ustawień odezwij się do mnie. Możliwości kontaktu znajdziesz tutaj.

 

5. Stwórz model optymalizacji

Na koniec najważniejsze, czyli optymalizacja. Nieustanne poprawianie powinno być Twoim przedsiębiorczym przyzwyczajeniem. Mam tu na myśli nawyk optymalizacji, a nie perfekcjonizm – on dla przedsiębiorcy jest przekleństwem.

Analityka internetowa umożliwi Tobie zwiększanie skuteczności marketingu. Pokażę Ci przykład mojego bloga i model optymalizacji, który stworzyłem właśnie pod to narzędzie marketingowe.


Przykład #4

Oczywiście wszystkie wcześniej wymienione punkty składają się na analitykę internetową. Optymalizację bloga opieram na zadawaniu sobie co miesiąc dwóch pytań:
– Które wpisy angażują najbardziej?
Oceniam to poprzez wskaźnik zaangażowania, współczynnik konwersji oraz wskaźnik odrzuceń.
– Które źródło ruchu jest najskuteczniejsze?

Tutaj sprawdzam wszystkie źródła pozyskiwania (przy pomocy Analytics i URL Builder) pod kątem liczby użytkowników oraz ich zaangażowania na blogu. Porównuje również koszt pozyskania jednego czytelnika (często wykorzystuje płatne reklamy do pozyskiwania nowych czytelników). 


Jak widzisz wskaźniki mają konkretne przełożenie na zwiększenie efektywności mojego bloga. Mierzę tylko to, co rzeczywiście ma znaczenie. Optymalizuję bloga na podstawie odpowiedzi na te dwa najważniejsze pytania.

Podobne rozwiązanie możesz wprowadzić dla każdego narzędzia marketingowego. Optymalizacja będzie zmniejszać koszty marketingu, co w dzisiejszych czasach jest bardzo ważne – każda złotówka wydana na marketing ma duże znaczenie. Wyższa skuteczność to zaoszczędzony budżet marketingowy i więcej pozyskanych klientów. To doskonała alternatywa dla cięć środków na marketing!

 

Chcesz zacząć mierzyć skuteczność Twojego marketingu? Weź udział w szkoleniu online – jednym z ważnych tematów będzie właśnie analityka internetowa.

👉 SPRAWDZAM SZKOLENIE 👈

 

 

Komentarze
Komentarze

Proponowane artykuły

17 czerwca 2020

Ile kosztuje reklama na Facebooku? | Autor: Kinga Bobrowska

Jak to jest z tym Facebookiem? Czy trzeba mieć duży budżet reklamowy, by osiągnąć spektakularny sukces? Cóż, to jedno z tych pytań, na które...
3 czerwca 2020

Jak napisałem pierwszego e-booka?

Najtrudniejszy pierwszy krok. Właśnie dlatego postanowiłem stworzyć artykuł, w którym krok po kroku wyjaśnię jak przebiegał proces tworzenia mojego e-booka ,,7 skutecznych sposobów pozyskania...
21 maja 2020

Jak zarabiać na blogowaniu?

Jak pewnie wiesz można zarabiać na życie przy pomocy bloga. Niestety, samo pisanie artykułów nie przyniesie Ci wysokich przychodów. Kluczowa będzie strategia działania i...