Marketing4 marca 2020

Słownik marketingowy [aktualizacja marzec 2020]

Mam dla Ciebie 51 pojęć marketingowych. Znajdziesz tutaj wiele haseł, które dla początkującego przedsiębiorcy stanowią kłopot. Jeżeli Twoim zdaniem mogę uzupełnić wpis o dodatkowe pojęcia – daj mi znać. Opcje kontaktu znajdziesz na końcu wpisu.

Zaczynajmy!

Aktywność na Facebooku – jeden z parametrów, po którym możesz ocenić atrakcyjność Twoich postów. Pamiętaj jednak, jak wiele działań zaliczanych jest jako aktywność: komentarz, polubienie, powiększenie zdjęcia, udostępnienie lub kliknięcie przycisku ,,zobacz więcej’’. Duża liczba aktywności często wynika z nagłośnienia filmiku lub przypadkowych kliknięć w zdjęcie.

Automation – możesz prowadzić marketing z zastosowaniem specjalnych narzędzi i oprogramowania, które usprawni Twoją pracę. Przykładem mogą być automatyzacje w systemie mailingowym lub bot w messengerze. System sam wysyła (i odpowiada) klientowi, dzięki czemu oszczędzasz mnóstwo czasu. 

Bot – to program, który pewne czynności wykona automatycznie za Ciebie. Zazwyczaj ma na celu symulowanie Twoich zachowań w Internecie. Dzięki automatycznym odpowiedziom w Messengerze możesz usprawnić komunikację z klientami. Proces budowy bota krok po kroku opisuje Mateusz Czech: www.czechu.pl

Branding – budowanie świadomości Twojej marki wśród klientów. Efektem finalnym ma być skojarzenie Twojej firmy w momencie powstania potrzeby zakupu. Podstawą do stworzenia skutecznego brandingu jest znajomość grupy docelowej (poparta badaniami marketingowymi).

Call To Action (CTA) – wezwanie do akcji – czyli zachęcenie odbiorcy do realizacji celu. Call To Action zastosuj na Twojej stronie internetowej, w wysyłce mailingowej oraz w postach na Social Media. CTA możesz użyć w formie przycisku pod postem, np. ,,więcej informacji’’ lub ,, wyślij wiadomość’’. Wezwanie do akcji umieść także w treści posta lub na grafice – tak, aby zwiększyć szansę na realizację celu publikacji. 

Cookies – to informacje wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzasz. Informacje możesz wykorzystać do remarketingu (to pojęcie znajdziesz niżej). Dzięki cookies możesz analizować osoby, które odwiedzają Twoją witrynę. Możesz także kierować do nich reklamy. Pamiętaj tylko o umieszczeniu na Twojej stronie polityki prywatności.

Content Marketing – strategia polegająca na regularnym tworzeniu wartościowych treści. Blog, filmy na YouTubie czy posty na Facebooku mają na celu zainteresować Twoich potencjalnych klientów oraz budować zaufanie do Twojej firmy. Finalnie przekłada się to na wyższe przychody. 

Copywriting sprzedażowy – tworzenie skutecznych tekstów. Stworzenie odpowiednio skonstruowanych tekstów sprzedażowych wpływa realnie na wyższą skuteczność strony internetowej, ulotki czy oferty. Sam często korzystam z pomocy profesjonalistów w tym zakresie 😉

CMS – panel służący do samodzielnego i bezpłatnego zmieniania treści strony internetowej bez znajomości programowania. Przykładem CMS-a jest WordPress czy Joomla. 

CPC (cost per click) – koszt jednego kliknięcia w reklamę.

CPM (cost per mille) – koszt wyświetlenia filmu przez 1000 osób.

CTR (click to rate) – iloraz liczby kliknięć do liczby wyświetleń. Wskaźnik atrakcyjności naszej reklamy. 

E-commerce – to po prostu handel elektroniczny, czyli zawarcie transakcji przez Internet. Do e-commerce zaliczamy między innymi sklepy internetowe, sprzedaż płatnych e-booków czy kursów online.

E-mail Marketing – forma marketingu wykorzystująca pocztę elektroniczną. To nie tylko przesyłanie mailingów z promocjami. Może być to również wartościowy newsletter (forma content marketingu). Pamiętaj, że ważniejsza jest jakość bazy mailingowej (czyli zaangażowanie odbiorców e-maili), a nie jej rozmiar. 

Facebook Ads – reklama na Facebooku (oraz Instagramie), określenie systemu reklamowego Facebooka.

Google Ads – system reklamowy Google, który umożliwia wyświetlanie linków sponsorowanych w wyszukiwarce, reklam na YouTubie i w Gmailu oraz reklam graficznych na innych stronach internetowych. Jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingu internetowego.

Google Analytics – bezpłatne narzędzie do analizy stron internetowych. Możesz w nim sprawdzić ilu użytkowników odwiedza Twoją stronę, skąd przychodzą oraz jak zachowują się na stronie. Monitoruj również głębokość scrollowania Twojej strony!

Google Optimize – bezpłatne narzędzie umożliwiające testowanie różnych wariantów Twojej strony internetowej. Dzięki niemu możesz zwiększyć współczynnik konwersji! 

Google Search Console – darmowe narzędzie wykorzystywane przy optymalizacji SEO. Pozwala na poprawę widoczności strony oraz na sprawdzenie prawidłowego indeksowania witryny.

Google Tag Manager – bezpłatne narzędzie umożliwiające instalację skomplikowanych kodów w prosty sposób. Jego instalacja jest konieczna w przypadku większości stron internetowych. Jak wdrożyć Tag Managera pokazuje na swoim YouTubie: przejdź do filmiku.

Grupa niestandardowych odbiorców – grupa osób, do których możesz kierować reklamę na Facebooku. Mogą to być osoby, które wykonały konkretną akcję na Twoim profilu firmowym na Facebooku lub Instagramie; grupa użytkowników Twojej witryny; grupa na podstawie Twojej bazy e-mailowej; grupa osób, które obejrzały dowolne video Twojej strony. Niestandardowe grupy stworzysz w menedżerze reklam. Wykorzystaj je następnie do remarketingu. Więcej o grupach niestandardowych znajdziesz na moim YouTubie: przejdź do video.

Grupa podobnych odbiorców (lookalike) – to kolejny typ grupy do reklam na Facebooku. Lookalike to grupa 1% (czasem 2 lub 3 %) podobnych użytkowników do dowolnej grupy, np. fanów Twojej strony firmowej. Taką grupę możesz stworzyć w menedżerze reklam, w zakładce ,,Odbiorcy’’. Facebook wykorzysta całą swoją wiedzę o użytkownikach, żeby znaleźć najbardziej podobne osoby do grupy osób, którą mu wskażesz.

Grupa zapisanych odbiorców – ostatnia możliwość kierowania reklam na Facebooku, jednak najczęściej wykorzystywana. W tej grupie wybierasz wiek, lokalizację, płeć oraz zainteresowania czy zachowania. Więcej w tym temacie przeczytasz w tym artykule: przejdź do artykułu. 

Grywalizacja – wykorzystywanie schematów znanych z gier do marketingu. Przykładem grywalizacji są programy lojalnościowe oraz zbieranie naklejek w sklepach spożywczych. 

Konwersja – to realizacja założonego celu w danym narzędziu marketingowym. Konwersją może być sprzedaż produktu, wypełnienie formularza kontaktowego, obejrzenie filmu, kliknięcie w telefon lub dowolne inne zdarzenie, którego realizacja będzie dla nas oznaczała osiągnięcie celu. 

KPI – kluczowy wskaźnik sukcesu. To konkretne wartości, pozwalające mierzyć realizacji celów. Może być to wysokość przychodu, liczba pozyskanych kontaktów czy też liczba subskrybentów na YouTubie.

Kreacja posta – wszystko co wpływa na wygląd posta: tekst, grafika, nagłówki, przycisk CTA.

Landing Page – strona docelowa, na którą kierujesz potencjalnego klienta. Ma ona zapewnić realizację konkretnego celu, np. zapisu do newslettera lub zakupu konkretnego produktu. 

Linkedin Ads – system płatnych reklam na Linkedin. To droższa opcja od Facebooka, jednak umożliwia kierowanie reklam według konkretnych stanowisk pracy (czego na Facebooku raczej nie wykorzystasz). Na Linkedinie warto działać również w sposób bezpłatny – koniecznie załóż tam profil jeśli działasz w branży B2B.

Menedżer firmy Facebook – menadżer do zarządzania stronami firmowymi. W przypadku większej ilości kont reklamowych znacznie ułatwia zarządzanie reklamami. Konto możesz założyć pod tym linkiem: https://business.facebook.com/

Networking – to wymiana informacji, doświadczeń oraz możliwości. Wszystko to jest możliwe dzięki rozmowom z nowymi osobami. Pamiętaj, żeby skupiać się na dawaniu wartości innym uczestnikom networkingu, a nie tylko na rozdawaniu wizytówek. Więcej o tym piszę w moim bezpłatnym e-booku, którego możesz pobrać tutaj.

Newsletter – regularna wysyłka e-mailowa. Ma ona na celu przekazanie wartościowej treści do potencjalnych klientów. Przy wysyłce maksymalnie skup się na dawaniu dużej wartości odbiorcom. Efekt (w sprzedaży) będzie zauważalny.

Organic – to przejścia na Twoją stronę internetową bezpośrednio z wyszukiwarki internetowej. Wynikają one zazwyczaj z wysokiej pozycji w przeglądarce Google (lub w zagranicznym odpowiedniku). 

Persona – tzw. klient idealny. Stwórz personę, aby lepiej dopasować reklamy do klientów – jeden z kolejnych artykułów będzie w całości poświęcony tworzeniu person.

Piksel Facebooka – kod, który umożliwia przesłanie informacji o użytkownikach Twojej strony internetowej do Facebooka. Dzięki temu możesz kierować reklamy do osób, które odwiedziły Twoją stronę internetową, a nawet wykonały konkretną akcję (np. dodały produkt do koszyka, ale nie dokonały zakupu).

PLA (Product Listing Ads) – reklama produktowa w Google. Inteligentna kampania produktowa to jedno z najefektywniejszych rozwiązań dla sklepów internetowych. 

Pozycjonowanie marki – działania mające na celu stworzenie konkretnego wizerunku Twojej firmy w oczach klientów. Pozycjonowanie powinno wynikać ze strategii marketingowej, przewag konkurencyjnych oraz z optymalizacji produktów i usług. Tylko wówczas odczujesz wpływ silnej marki na sprzedaż.

PPC (Pay Per Click) – to płatne kampanie, za które płacisz w momencie kliknięcia w reklamę przez odbiorcę. Przykładem jest system Google Ads. Płacisz dopiero wtedy, kiedy ktoś kliknie w reklamę (na Facebooku płacisz za wyświetlanie reklam).

Remarketing – kierowanie reklam do osób, które miały już styczność z Twoją firmą w Internecie, np. poprzez wizytę na stronie internetowej, aktywność na Facebooku czy obejrzenie video. Jest to najefektywniejszy sposób na zwiększenie sprzedaży w Internecie! 

ROAS – zwrot z inwestycji w reklamę. To procentowy iloraz przychodów z kampanii i jej kosztów.

ROI – wskaźnik efektywności, uwzględniający wszystkie czynniki wpływające na zysk. Będzie więc to marża, koszty transportu czy koszty obsługi kampanii.

Rozszerzenia reklam – opcje reklam Google Ads, które pozwalają na wyświetlanie obok reklam w wyszukiwarce dodatkowych elementów takich jak: adres firmy, telefon, linki dodatkowych podstron, ceny, informacje o firmie/produktach.

SEO (Search Engine Optimization) – optymalizacja strony internetowej pod kątem widoczności w wyszukiwarce internetowej. To szereg działań, które mają sprawić że Twoja strona wyświetli się na samym szczycie zapytań w Google.

SEM (Search Engine Marketing) – to ogół działań mających na celu wzrost widoczności strony w wyszukiwarce. Obrazuje to równanie: SEM=PPC+SEO.  

Słowa kluczowe – to wyrażenia, na które będzie wyświetlać się Twoja reklama w Google lub w wyszukiwaniach organicznych (jeśli zadbasz o SEO).

Testy A/B – to porównanie dwóch wersji kampanii celem wyboru efektywniejszej. Można porównywać różne wersje strony internetowej (przy użyciu Google Optimize), kampanii reklamowych lub samych reklam. To najprostszy sposób na wzrost skuteczności Twoich działań marketingowych. 

TikTok – platforma społecznościowa, której głównymi odbiorcami są osoby w wieku 12-15 lat. Jeżeli celujesz w tę grupę docelową – musisz koniecznie tam być. Można tam osiągnąć spektakularne zasięgi zupełnie bezpłatnie.

USP – Unique Selling Proposition – unikalna cecha oferty. USP wyróżnia Cię spośród konkurencji. Mój sposób na USP? Wypisz sobie wszystkie cechy produktu czy usługi, jakie oferuje Twoja konkurencja. Następnie postaraj się dopisać dodatkowe 3 rzeczy, których nikt na rynku nie oferuje. To właśnie będzie Twoje USP.

WordPress – bezpłatne narzędzie do zarządzania treścią strony internetowej. Wyobraź sobie, że strona internetowa mojego bloga (ta, na której właśnie jesteś) jest zbudowana na WordPressie – przy pomocy specjalistów, ale to nadal WordPress. 

Współczynnik konwersji – to udział osób, które wykonały pożądaną akcję. Jest to więc iloraz liczby konwersji i liczby wszystkich użytkowników. Ten wskaźnik pokazuje, jak efektywna jest Twoja strona internetowa. Dlatego nieustannie warto zwracać na niego uwagę i nad nim pracować.

Zasięg/Wyświetlenia – zasięg to liczba użytkowników, do których dotarła Twoja reklama lub post. Jednemu użytkownikowi Twoja reklama może wyświetlić się kilka razy, stąd różnica w liczbach między zasięgiem a wyświetleniami.

 

Jeżeli uważasz, że powinienem dodać jakiekolwiek pojęcie daj znać:

marketingdlaciebie@dawidczoska.pl

 

Możesz również zostawić pożądane pojęcie w komentarzu 🙂

 

Komentarze
Komentarze

Proponowane artykuły

17 grudnia 2020

Nauka marketingu w 3 krokach

Nauka marketingu to dla Ciebie czarna magia? Może dopiero zaczynasz przygodę z marketingiem? A może poszukujesz lepszych sposobów na pozyskiwanie nowych klientów? W dzisiejszym...
14 grudnia 2020

Prawo w marketingu

Czy przy prowadzeniu działań marketingowych warto zerkać na przepisy prawa? Jeśli tak, to na jakie? Na co szczególnie uważać, a które problemy są wyolbrzymione?...
3 grudnia 2020

Jak zbudować skuteczny lejek sprzedaży?

Jak zbudować skuteczny lejek sprzedaży? Czy warto zainteresować się tą taktyką? Jak wybrać narzędzia marketingowe?