Marketing30 maja 2022

Storytelling - jak robić to dobrze?

W bardzo wielu miejscach można przeczytać, że warto wykorzystać storytelling w komunikacji marketingowej. Mało jest jednak miejsc, w których krok po kroku wyjaśnia się w jaki sposób budować komunikację na zasadach storytellingu. W tym artykule pokazuję jak taką historię budować, aby była skuteczna w odbiorze.

 

Dlaczego warto korzystać ze storytellingu?

Badania z University of Massachusetts Medical School dowiodły, że opowieści są skutecznym narzędziem przekonywania osób chorych do zmiany zachowań i nawyków. Również badania Kantar Millward Brown z 2017 roku dowodzą, że storytelling to jeden z największych trendów konsumenckich. Wyniki tych i wielu innych badań dowodzą, że storytelling to jeden z najlepszych sposobów na wzbudzenie pozytywnych emocji potencjalnych klientów do naszej marki.

Obecnie z roku na rok rośnie suma zainwestowanych środków na marketing. W wielu branżach występuje silna konkurencja, co wpływa na konieczność wyróżnienia się spośród konkurencyjnych marek. Storytelling to doskonały sposób na stworzenie unikalnego pozycjonowania swojej marki. 

Więcej w temacie budowania strategii marki opowiadam w 13 odcinku Strategicznych Piątków:

 

Storytelling – kluczowe elementy 

W jaki sposób budować komunikację storytellingową? Kluczowych jest kilka aspektów dobrej historii:

🔹 Bohater – pamiętaj, że to klient jest bohaterem Twojej opowieści. Zastanów się, jaki główny cel ma Twój klient? Kim jest i co chce osiągnąć przy pomocy Twoich produktów lub usług?

🔹 Problem – na tym etapie jasno zdefiniuj problem, który utrudnia Twojemu klientowi realizację jego celów. Spróbuj wypisać głównie problemy emocjonalne, czyli aspekty które stanowią sedno zmagań Twojego klienta. Zastanów się, co sprawia że Twoi klienci są sfrustrowani? Z czym mają największy problem i jakie skutki to powoduje? Co jest ich największą obawą przy zakupie? To będzie Twój czarny charakter w opowieści. 

🔹 Przewodnik – to Twoja firma, która powinna rozumieć klienta i jego potrzeby oraz posiadać autorytet. Tutaj odsyłam Cię do artykułu o budowaniu zaufania do marki: https://dawidczoska.pl/zaufanie-do-marki/ 

🔹 Plan działania – Twoja marka powinna komunikować jasny plan działania. Zastanów się w jaki sposób klient może osiągnąć swoje cele i pokonać problem w 3-5 krokach? Plan to swego rodzaju instrukcja i zobowiązanie Twojej marki do rozwiązania problemu klienta. Taki plan zakończ jasnym wezwaniem do akcji (skontaktuj się, dodaj do koszyka, itd.)

🔹 Potencjalna katastrofa – co może stracić klient, jeśli nie skorzysta z Twojej oferty? Jakie potencjalne zagrożenia na niego czyhają? W storytellingu wspomnij również o tych aspektach. 

🔹 Sukces końcowy – jaki efekt końcowy czeka na klienta, jeśli skorzysta z Twojej oferty? Jak zmieni się jego sytuacja? Wypisz 2-3 główne aspekty, które odnoszą się do początkowych problemów klienta. W jaki sukces jesteś w stanie zamienić problemy klienta?

🔹 Przemiana – w jaki sposób pod skrzydłami Twojej oferty zmienił się klient? Z jakimi problemami borykał się bohater i jak teraz się czuje, gdy dzięki naszej pomocy je pokonał? 

 

Jak wygląda spisana historia marki DC Marketing?

Tak wygląda spisana w strategii historia marki mojego zespołu: 

🔸 ,,Przedsiębiorca chciałby ułożyć marketing w skuteczny ekosystem. Pragnie skutecznego i poukładanego marketingu, który przynosi nowych klientów. Dzięki temu mógłby osiągnąć stabilizację i spokój o przyszłą sprzedaż. 

Przedsiębiorca walczy jednak z marketingowym chaosem, który raz po raz przekłada się na brak wyników z marketingu. Przedsiębiorca obawia się przepalenia kolejnych środków na marketing, co w konsekwencji może prowadzić do utraty płynności finansowej. Przedsiębiorca chciałby uniknąć konieczności zwalniania pracowników, ciągłego stresu o jutro i upadku swojego biznesu.

Dzięki przemyślanej i długoterminowej strategii marketingowej przedsiębiorca może odetchnąć. Mając plan i wyniki może skupić się na innych aspektach rozwoju biznesu.

Zadzwoń do mnie i ustalimy strategię działania dla Ciebie. Razem możemy stworzyć i wprowadzić w życie strategię marketingową dla Twojej firmy. Działam zgodnie z planem, nigdy chaotycznie. Zadzwoń do mnie i porozmawiajmy.’’ 🔸

Zaznaczę, że pracowaliśmy nad nią 3 tygodnie, dlatego pamiętaj że jest to proces. Spisz najpierw poszczególne elementy, potem połącz w całość. W ostatniej kolejności udoskonalaj całą historię (nawet kilka razy).

 

Gdzie wykorzystać storytelling?

Jeżeli spiszesz już historię Twojej marki to miejsca, w których warto tę historię udostępnić to przede wszystkim:
– strona internetowa, zwłaszcza sekcja ,,O firmie’’,
– oferta wysyłana potencjalnym klientom,
– posty w social media,
– elevator pitch w trakcie spotkań biznesowych,
– oferty rekrutacyjne, jako informacja dla potencjalnych pracowników o wartościach firmy.

Spisana historia marki załatwia wiele problemów związanych z wymyślaniem sloganów reklamowych, tekstów na stronę internetową czy kampanii. Historia staje się fundamentem i drogowskazem dla całej strategii komunikacji. Dlatego warto się zastanowić, na jakiej podstawie zbudować przekaz storytellingowy.

 

Skąd czerpać wiedzę o tym, jak ten przekaz powinien wyglądać dla mojej marki?

Przekaz marketingowy powinien być oparty na podłożu emocjonalnym potencjalnych klientów. W tym miejscu odsyłam Cię do artykułu o grupie docelowej: https://dawidczoska.pl/grupa-docelowa-informacje/ . Znajdziesz tam informacje w jaki sposób pozyskać wiedzę o potencjalnych klientach.

Storytelling jest najskuteczniejszy właśnie wtedy, kiedy wrogiem są realne problemy potencjalnych klientów. Kluczowe jest też przedstawienie planu działania i call to action jako prostych kroków. 

 

🔹 Chcesz zbudować strategię komunikacji marki?
Skontaktuj się ze mną i porozmawiajmy o Twoim marketingu:

📞 506 600 626

Jak mogę Ci pomóc z zespołem DC Marketing? -> https://dcmarketing.pl/ 

 

Komentarze
Komentarze

Proponowane artykuły

13 czerwca 2022

Strategia marketingowa – dlaczego jest tak ważna?

Dlaczego warto pochylić się nad tematem strategii marketingowej? W tym artykule wyjaśnię w 7 punktach dlaczego strategia marketingowa jest tak ważna.
30 maja 2022

Storytelling – jak robić to dobrze?

W bardzo wielu miejscach można przeczytać, że koniecznie trzeba wykorzystywać model storytellingu w komunikacji marketingowej. Mało jest jednak miejsc, w których krok po kroku...
16 maja 2022

3-krotny wzrost przychodów w rok, dzięki strategii marketingowej

Case study - Strategia marketingowa dla marki Joanny Węglarz