Strategia marketingowa - kluczowe elementy
Jak powinna wyglądać strategia marketingowa? W jaki sposób krok po kroku podejść do tego tematu? Jakie elementy powinna zawierać strategia?
Na początek kluczowy aspekt. Każdy etap strategii trzeba potraktować z należytą starannością. Zaniedbanie lub pominięcie jakiegokolwiek etapu wpłynie na wynik strategii. A przecież długoterminowo poświęcisz wiele czasu, energii oraz pieniędzy na wdrożenie jej założeń.
W tym artykule przedstawię metodykę, dzięki której kilka firm zwiększyło swoje przychody w perspektywie nawet 3-6 miesięcy od wdrożenia założeń strategicznych. Pamiętaj, każdy etap jest niezwykle istotny.
1. Badania marketingowe
Badania marketingowe to zdecydowanie najistotniejszy etap całego procesu. I zarazem najtrudniejszy. Wymaga pozyskania, opracowania i przeanalizowania dużej ilości informacji o potencjalnych klientach i konkurentach.
Analizie zostają poddane między innymi:
🔸 dotychczasowa satysfakcja klientów,
🔸 marketing konkurencji,
🔸 podłoże emocjonalne potencjalnych klientów,
🔸 cele strategiczne marki,
🔸 mapy percepcji rynkowych.
Nie bez powodu największe marki przeznaczają olbrzymie środki na badania marketingowe. Analiza tych aspektów jest fundamentem do stworzenia strategii marki. Bez tych informacji tworzenie strategii marketingowej jest strzelaniem na oślep i liczeniem na szczęście. Wszystkie te elementy opiszę w kolejnych artykułach.
2. Strategia marki
Po części badawczej przychodzi czas na spisanie strategii marki. To tutaj zdefiniujemy w jaki sposób klienci mają myśleć o Twojej marce. I w jaki sposób będziesz o to pozycjonowanie walczyć.
Na tym etapie określamy między innymi:
🔹 obietnicę marki,
🔹 value propostion,
🔹 racjonalne i emocjonalne korzyści,
🔹 key message marki,
🔹 reason to believe – udowadniacze marki,
🔹 archetyp marki,
🔹 założenia identyfikacji wizualnej,
🔹 założenia dotyczące komunikacji.
Kluczowe jest prawidłowe wykorzystanie danych o klientach i odnalezienie wyróżniającego pozycjonowania marki względem konkurencji. Wymaga to doświadczenia w zakresie copywritingu, psychologii konsumenckiej oraz doświadczenia w zakresie projektowania komunikacji. Dlatego warto skonsultować ten element strategii ze specjalistą w zakresie brandingu.
3. Lejek marketingowy
Ostatnim elementem strategii marketingowej jest stworzenie lejka marketingowego oraz zaplanowanie jego wdrożenia.
Ten etap strategii zawiera takie elementy jak:
🔸 kanały marketingowe odpowiedzialne za zbudowanie rozpoznawalności, zaufania i sprzedaży,
🔸 rekomendacje dotyczące wykorzystania tych kanałów,
🔸 planowane budżety marketingowe,
🔸 harmonogram wdrożenia lejka marketingowego,
🔸 zdefiniowane KPI dla poszczególnych kanałów.
Po sporządzeniu harmonogramu można przystąpić do wdrożenia strategii marketingowej.
Kolejny krok to ogłoszenie założeń wśród pracowników i podwykonawców. Potem pozostaje realizacja założeń strategicznych, mierzenie efektów i optymalizacja poszczególnych kanałów marketingowych.
Kiedy spodziewać się efektów?
Efekty dobrze zdefiniowanej strategii powinny być widoczne po 3-6 miesiącach. Jeżeli oczywiście wszystkie założenia bazują na dobrze przeanalizowanych badaniach marketingowych.
Pamiętaj też o efekcie kuli śnieżnej. Z czasem budowanie rozpoznawalnej marki zwiększy zwrot z inwestycji w marketing i zapewni Twojej firmie stabilizacje.
Pamiętaj – krok po kroku. Działaj strategicznie, nie chaotycznie.