Marketing20 kwietnia 2022

Jak zbudować zaufanie do marki?

Klient, który ma zaufanie do marki jest dużo bardziej skłonny do zakupu. Taki klient wykazuje też dużo większą lojalność wobec marki. W jaki sposób zatem zbudować zaufanie do marki? Jak rozkochać w sobie klienta jeszcze przed pierwszym zakupem?

 

Udowadniacze marki

W ekosystemie marketingowym taktyką odpowiedzialną za budowanie zaufania są tzw. reason to believe. To udowadniacze, dzięki którym Twój klient powinien dostrzec wartość Twojej firmy. RTB-sy grają też znaczącą rolę w procesie wyróżniania się spośród konkurencji. Jakie konkretnie narzędzia możesz wykorzystać?

🔸 Opinie klientów – najlepiej sprawdzają się te w formie video lub tekstowe ze zdjęciem klienta. Istotny jest tutaj fakt, że widać twarz osoby, która udziela opinii.

🔸 Content marketing – blog, podcast, bezpłatny webinar, e-book czy kanał na YouTubie. Wszystkie te taktyki budują pozycję eksperta, wyzwalają wdzięczność i w efekcie przybliżają klienta do zakupu.

🔸 Pokazanie pracowników – ekspozycja pracowników w social media i na stronie internetowej pokazuje, że za marką stoją konkretni ludzie. Bardzo istotny element.

🔸 Case studies – historie sukcesu i dotychczasowych współprac. Może być to także portfolio lub realizacje.

🔸 Liczby pokazujące doświadczenie – liczba klientów, lata doświadczenia czy liczba pracowników. Te cyfry wpływają na postrzeganie Twojej firmy jako godnej zaufania. 

🔸 Książka/publikacja – nic tak nie buduje pozycji eksperta jak publikacja, najlepiej w postaci książki. 

🔸 Historia firmy – unikaj nudnych dat i wydarzeń, a skup się na storytellingu. 

🔸 Własna metodologia działania – pokaż, że Twój sposób działania jest unikalny na rynku. Szczególnie przydatne w usługach B2B.

🔸 Partnerzy – pokaż logotypy partnerów, opowiedz w jaki sposób współpracujesz z innymi firmami lub ludźmi. Im bardziej znany partner, tym większe zaufanie zbudujesz dzięki tzw. efektowi aureoli.

Reason to believe to must have Twojego ekosystemu marketingowego. Postaw na ekspozycję we wszystkich kanałach marketingowych, zadbaj o dystrybucję do potencjalnych klientów i regularnie aktualizuj listę Twoich udowadniaczy. W ten sposób krok po kroku będziesz zdobywał umysły Twoich klientów.

 

Jak odnieść to do lejka marketingowego?

Klasyczny podział lejka marketingowego składa się zazwyczaj z czterech etapów: świadomości, zaufania, sprzedaży, lojalizacji. Większość przedsiębiorców (ale także marketerów) skupia się na budowaniu zaufania w drugim etapie. I w taki sposób podchodzi do konstruowania strategii.

W mojej ocenie to błąd. Na każdym z tych etapów musisz w równym stopniu skupiać się na wzbudzaniu pozytywnych emocji do Twojej marki. Zaufanie to waluta, którą musisz wspierać na każdym etapie życia klienta.

Etap świadomości

Już przy pierwszych punktach styku klienta z marką zadbaj o ekspozycję reason to believe. Niech potencjalny klient od razu pozna Twoich pracowników, case studies czy Twoją metodykę działania. Lejek marketingowy można też w ten sposób skrócić. 

Etap zaufania

Tutaj wykorzystaj content marketing, case studies i opinie klientów. Jeżeli to możliwe, staraj się docierać wyłącznie do osób, które miały już wcześniej styczność z innymi kanałami marketingowymi Twojej marki. Remarketing oraz e-mail marketing dają spore możliwości w tym zakresie.

Etap sprzedaży

To bardzo ważny etap, na którym musisz wykorzystać zbudowane wcześniej zaufanie. Zaskocz klienta dając mu większą wartość niż się spodziewał. Zastanów się w jaki sposób możesz przekroczyć oczekiwania klienta?

Etap lojalizacji

Najważniejszym elementem jest zbadanie satysfakcji byłych klientów. Poznanie ich opinii pomoże Tobie zdefiniować, które aspekty wymagają poprawy, a które już dobrze funkcjonują. Zadbaj też o regularny kontakt z byłymi klientami. Mogą być oni źródłem poleceń i kolejnych zakupów. 

 

Jak zostać zapamiętanym przez klientów?

W marketingu duże znaczenie odgrywa tzw. efekt czystej ekspozycji. To zjawisko zwiększające nasze zainteresowanie obiektami, które często widzimy, słyszymy lub odczuwamy. Stąd wzrasta nasza sympatia między innymi do często słyszanych w radiu przebojów. Co to oznacza dla Twojej firmy?

Im częściej potencjalny klient będzie miał styczność z Twoją marką, tym większe będzie zaufanie do Twojej firmy. Właśnie dlatego tak istotna jest spójność komunikacyjna i wizualna. Jeśli będziesz konsekwentnie docierał do grupy docelowej z udowadniaczami to długoterminowo Twój sukces jest niemal pewny.

 

Jak zbudować zaufanie do marki – podsumowanie

Prawidłowo skonstruowana strategia marketingowa powinna obejmować taktyki, które wykorzystasz do budowania zaufania do marki. Stwórz listę reason to believe. Zastanów się w jaki sposób będziesz eksponował udowadniacze potencjalnym klientom. Wzbudzaj zaufanie do marki, przekraczaj oczekiwania przy zakupie i utrzymuj kontakt z byłymi klientami.

Działaj strategicznie!

 

Komentarze
Komentarze

Proponowane artykuły

16 maja 2022

3-krotny wzrost przychodów w rok, dzięki strategii marketingowej

Case study - Strategia marketingowa dla marki Joanny Węglarz
5 maja 2022

Grupa docelowa – co musisz o niej wiedzieć?

Wiedza o grupie docelowej przekłada się na efektywność marketingu. Dlaczego zatem tak często informacje o grupie docelowej są traktowane jako przykry obowiązek?
20 kwietnia 2022

Jak zbudować zaufanie do marki?

Klient, który ma zaufanie do marki jest dużo bardziej skłonny do zakupu. Taki klient wykazuje też dużo większą lojalność wobec marki. W jaki sposób...